måndag 18 juli 2011

Siri Derkert

jag hade ngn slags plan på att det här blogginlägget skulle bli speciellt. att jag skulle ta mig tiden eftersom att det här är ett ämne som är lite av mitt kärleksbarn.


Siri Derkert, hennes konst och hennes samtid.


dock blev det inte så. tiden försvinner och jag gör nu mitt bästa med den lilla energi jag har att lägga. hade tänkt publicera min artikel om konstärinnan för att sedan gå vidare utefter det. nu blev det inte så. nu är vi här istället.


Just nu pågår utställningen Siri Derkert på Moderna muséet och Peter, Gunnel & jag begav oss dit. jag hade nog mest koll på Derkert av oss alla men även min bild av hennes konstnärsskap var föga imponerande.
oj så fel jag hade. och oj så skönt det var. det finns vissa briljanta tillfällen som det är så underbart att ha fel.
Siris konst skrek och gormade och hytte med näven åt patriarkatet.
konst i alla dess former fanns att beskåda men vi kom fram till att konsten efter hennes livskris var den bästa. efter vårt tycke alltså.

hur som, här följer bilder från utställningen. min tanke var att hela tavlan är till vänster, detaljer ur tavlan till höger.
mycket nöje!












fantastiskt!




för information om utställningen:


http://www.modernamuseet.se/sv/Stockholm/Utstallningar/2011/Siri-Derkert/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar